Napisany w 2004 plan rozwoju zawodowego, realizowany przez nauczyciela zatrudnionego w nauczycielskim kolegium języków obcych.
PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO nauczyciela mianowanego ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego
Imię i nazwisko nauczyciela odbywającego staż: Agnieszka Solska Stopień naukowy nauczyciela odbywającego staż: doktor nauk humanistycznych Data rozpoczęcia stażu: 1.10.2004 r. Nazwa placówki, w której odbywa się staż: I Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych wchodzące w skład Zespołu Nauczycielskich Kolegiów Języków Obcych w Sosnowcu
Zajmowane stanowisko: nauczyciel wicedyrektor I NKJO
Posiadany stopień awansu zawodowego: nauczyciel mianowany
Nauczane przedmioty: fonetyka praktyczna wstęp do językoznawstwa
Pełnione funkcje: członek Rady Programowej I NKJO koordynator zajęć z fonetyki praktycznej koordynator egzaminów z praktycznej znajomości języka angielskiego
TERMINARZ
Data rozpoczęcia stażu: 01.10.2004 r. Termin zatwierdzenia Planu Rozwoju Zawodowego: 31.10.2004 r. Długość stażu: 1 rok 9 miesięcy Termin zakończenia stażu: 30.06.2006 r. Termin złożenia sprawozdania z realizacji Planu Rozwoju Zawodowego: 31.07.2006 r. Termin dokonania oceny dorobku zawodowego w okresie stażu: 21 dni od przedstawienia sprawozdania z realizacji Planu Rozwoju Zawodowego Termin złożenia wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego: 3 lata od dnia otrzymania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu
CELE ROZWOJU ZAWODOWEGO NA OKRES STAŻU
wynikające z powinności określonych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 3 sierpnia 2000 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli oraz ZADANIA planowane dla realizacji poszczególnych celów
I. Podejmować działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy
(§5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 3 sierpnia 2000r.)
? Tworzenie własnego warsztatu pracy i dokumentowanie działań, dobieranie podręczników, pomocy naukowych i innych materiałów. (realizacja wymagania kwalifikacyjnego: §5 ust. 2 pkt 1) ? Doskonalenie własnego warsztatu pracy poprzez wymianę doświadczeń z innymi nauczycielami i poszukiwanie rozwiązań edukacyjnych w wybranych obszarach działalności oraz dostosowywanie ich do potrzeb szkoły. (§5 ust. 2 pkt 1) ? Obserwacja zajęć własnych. (§5 ust. 2 pkt 1) ? Obserwacja zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli. (§5 ust. 2 pkt 1) ? Doskonalenie własnego systemu sprawdzania i oceniania słuchaczy. (§5 ust. 2 pkt 1) ? Systematyczne diagnozowanie efektów edukacyjnych w zakresie nauczanych przedmiotów. (§5 ust. 2 pkt 1) ? Opracowanie i realizacja programu autorskiego zajęć z fonetyki praktycznej na I i II roku. (§5 ust. 2 pkt 3a) ? Wykorzystywanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy dydaktycznej. (§5 ust. 2 pkt 1) ? Wykorzystywanie technik komunikacyjnych w pracy dydaktycznej. (§5 ust. 2 pkt 1) ? Doskonalenie umiejętności stosowania technologii komputerowej i informacyjnej. (§5 ust. 2 pkt 1) ? Koordynacja prac związanych z wdrażaniem w I NKJO wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli. (§5 ust. 2 pkt 3c) ? Podejmowanie działań związanych z zapewnieniem słuchaczom kolegium odpowiednich warunków do nauki. (§5 ust. 2 pkt 1) ? Rozpoznawanie problemów edukacyjnych i wychowawczych w kolegium oraz ich rozwiązywanie. (§5 ust. 2 pkt 4) ? Motywowanie i wspieranie słuchaczy w zdobywaniu wiedzy i rozwijaniu swoich zainteresowań. (§5 ust. 2 pkt 4) ? Rozwijanie i doskonalenie właściwych postaw interpersonalnych nauczycieli i słuchaczy. (§5 ust. 2 pkt 4)
II. Uczestniczyć w realizacji zadań wykraczających poza wykonywane obowiązki służbowe
(§5 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 3 sierpnia 2000r.)
? Aktywny udział w tworzeniu, przeprowadzaniu i ewaluacji międzykolegialnych, wspólnych i jednolicie ocenianych egzaminów z praktycznej znajomości języka angielskiego na wszystkich latach kształcenia w ramach tzw. programu SCREB (Sosnowiec Cluster Regional Examinations Board). (realizacja wymagania kwalifikacyjnego: §5 ust. 2 pkt 1) ? Szkolenie nauczycieli w zakresie konstruowania i oceniania poszczególnych komponentów egzaminu z praktycznej znajomości języka angielskiego. (§5 ust. 2 pkt 2) ? Pełnienie funkcji opiekuna stażu nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego. (§5 ust. 2 pkt 2) ? Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem poprzez prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli odbywających staż na kolejny stopień doskonalenia zawodowego. (§5 ust. 2 pkt 3c) ? Podejmowanie działań związanych z przygotowaniem słuchaczy III roku do egzaminu na stopień licencjata oraz do uzupełniających studiów magisterskich. (§5 ust. 2 pkt 4) ? Podejmowanie działań mających na celu przygotowanie słuchaczy – przyszłych nauczycieli – do radzenia sobie z problemami społecznymi, z którymi mogą zetknąć się w szkole (np. alkoholizm, narkomania, AIDS, przemoc wśród nieletnich itp.) (§5 ust. 2 pkt 3a) ? Udostępnianie innym nauczycielom oraz słuchaczom opracowanych przez siebie materiałów i pomocy dydaktycznych. (§5 ust. 2 pkt 2) ? Podjęcie czynności związanych z rozszerzeniem zakresu działań kolegium o regularne organizowanie warsztatów metodycznych dla nauczycieli języka angielskiego z całego regionu na najbardziej aktualne tematy. (§5 ust. 2 pkt 3a) ? Podjęcie działań związanych z poszerzeniem oferty edukacyjnej I NKJO o przygotowanie słuchaczy do nauczania języka angielskiego na etapie wczesnoszkolnym oraz do nauczania języka angielskiego osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych. (§5 ust. 2 pkt 3a) ? Podejmowanie działań służących promocji kolegium w środowisku z wykorzystaniem technologii komputerowej i komunikacyjnej. (§5 ust. 2 pkt 1) ? Wykorzystywanie technologii komputerowej i informacyjnej w pozadydaktycznej pracy na rzecz kolegium. (§5 ust. 2 pkt 1) ? Podnoszenie wśród nauczycieli kolegium znajomości przepisów prawnych dotyczących systemu oświaty oraz zakładów kształcenia nauczycieli. (§5 ust. 2 pkt 2) ? Współpraca z instytucjami wspierającymi edukację oraz naukę języka angielskiego oraz z wydawnictwami i księgarniami obcojęzycznymi. (§5 ust. 2 pkt 3d) ? Aktywna i systematyczna współpraca z innymi nauczycielskimi kolegiami języków obcych. (§5 ust. 2 pkt 3d) ? Nawiązanie współpracy z wybranymi szkołami w regionie. (§5 ust. 2 pkt 3d)
III. Samodzielnie lub przez udział w różnych formach doskonalenia, pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu poziomu pracy szkoły, w której jestem zatrudniona z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywam staż
(§5 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 3 sierpnia 2000r.)
? Poznanie procedury awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego. (§5 ust. 2 pkt 1) ? Wstępna analiza własnych umiejętności, poziomu dydaktycznego oraz potrzeb dalszego doskonalenia zawodowego. (§5 ust. 2 pkt 1) ? Pogłębianie wiedzy i doskonalenie umiejętności poprzez aktywny udział w wewnątrzszkolnych i zewnętrznych formach doskonalenia (szkoleniach, kursach, warsztatach i konferencjach), adekwatnych do potrzeb własnych i szkoły. (§5 ust. 2 pkt 1) ? Samodzielne pogłębianie i aktualizowanie wiedzy z zakresu dydaktyki nauczania języków obcych, psychologii i pedagogiki. (§5 ust. 2 pkt 1) ? Systematyczna aktualizacja wiedzy na temat przepisów prawnych dotyczących systemu oświaty oraz zakładów kształcenia nauczycieli. (§5 ust. 2 pkt 1) ? Dzielenie się z innymi nauczycielami posiadaną wiedzą poprzez opublikowanie artykułu związanego z nauczanymi przedmiotami, np. z dziedziny przyswajania języka obcego, językoznawstwa lub teorii tłumaczenia. (§5 ust. 2 pkt 3b) ? Dzielenie się z innymi nauczycielami własną wiedzą i doświadczeniem w zakresie nauczanych przedmiotów poprzez wygłaszanie referatów na konferencjach. (§5 ust. 2 pkt 3b) ? Rozwijanie i doskonalenie własnych umiejętności interpersonalnych. (§5 ust. 2 pkt 1) ? Udział w pracach kolegium związanych z realizacją jego podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań w oparciu o posiadaną wiedzę i umiejętności. (§5 ust. 2 pkt 1) ? Wykorzystywanie zdobytej wiedzy i posiadanych umiejętności poprzez aktywny udział w tworzeniu podstawowych dokumentów regulujących pracę Zespołu NKJO oraz I NKJO. (§5 ust. 2 pkt 1) ? Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego oraz przygotowanie sprawozdania z jego realizacji. (§5 ust. 2 pkt 1) ? Ocena i analiza własnych działań oraz określanie dalszej drogi rozwoju. (§5 ust. 2 pkt 1)
DZIAŁANIA planowane dla spełnienia wymagań kwalifikacyjnych określonych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 3 sierpnia 2000 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
A. Opracowanie i wdrażanie przedsięwzięć i programów na rzecz doskonalenia swojej pracy i podwyższania jakości pracy szkoły, w tym wykorzystywanie i doskonalenie umiejętności stosowania technologii komputerowej i informacyjnej. (§5 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 3 sierpnia 2000 r.)
Lp.
|
Działania podjęte dla realizacji wymagania
|
Formy realizacji
|
Terminy realizacji
|
Potwierdzenie realizacji
|
1.
|
Tworzenie własnego warsztatu pracy i dokumentowanie działań, dobieranie podręczników, pomocy naukowych i innych materiałów.
|
Ø opracowywanie własnych materiałów, także kaset audio oraz tworzenie banku materiałów Ø śledzenie nowości wydawniczych i dobieranie podręczników Ø wykorzystywanie materiałów i książek, w które wyposażone jest kolegium
|
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
|
wydruk wybranych dokumentów, kasety na zajęcia z fonetyki praktycznej kserokopie faktur zakupionych materiałów zaświadczenie bibliotekarza
|
2.
|
Doskonalenie własnego warsztatu pracy poprzez wymianę doświadczeń z innymi nauczycielami i poszukiwanie rozwiązań edukacyjnych w wybranych obszarach działalności oraz dostosowywanie ich do potrzeb szkoły.
|
Ø uczestnictwo w zebraniach zespołów przedmiotowych z fonetyki i językoznawstwa Ø udział w warsztatach szkoleniowych i konferencjach dla nauczycieli Ø poszukiwanie rozwiązań edukacyjnych poprzez Internet Ø korzystam też z banku materiałów opracowanych przez innych nauczycieli kolegium
|
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
|
harmonogramy zebrań zespołów przedmiotowych certyfikaty uczestnictwa
wydruk wybranych stron www
zaświadczenie bibliotekarza
|
3.
|
Obserwacja zajęć własnych.
|
Ø dokonywanie obserwacji własnych zajęć przy wykorzystaniu arkuszy obserwacyjnych Ø wykorzystanie ankiet dla słuchaczy
|
cały okres stażu
cały okres stażu
|
arkusze obserwacyjne
ankiety
|
4.
|
Obserwacja zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli.
|
Ø obserwacja wybranych zajęć innych nauczycieli
|
cały okres stażu
|
wypełnione arkusze hospitacyjne
|
5.
|
Doskonalenie własnego systemu sprawdzania i oceniania słuchaczy.
|
Ø wstępna analiza i ocena dotychczasowego sposobu oceniania Ø wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami podczas zebrań zespołów przedmiotowych Ø modyfikacja dotychczasowego sposobu oceniania
|
X.2004
X.2004
|
notatki ze wstępnej analizy
harmonogram zebrań zespołów przedmiotowych
kserokopia ćwiczeń, testów i zadań egzaminacyjnych
|
6.
|
Systematyczne diagnozowanie efektów edukacyjnych w zakresie nauczanych przedmiotów.
|
Ø na zajęciach z fonetyki: porównywanie stanu umiejętności słuchaczy na początku i końcu semestru Ø dokonywanie analizy statystycznej wyników Ø na wykładach z językoznawstwa: stosowanie krótkich anonimowych testów diagnozujących
|
X.2004, I.2005 II.2005, VI.2005 X.2005, I.2006 II.2006, VI.2006 I.2005, VI.2005 I.2006, VI.2006 I.2005, I.2006
|
ksero wyników diagnozujących sprawdzianów z fonetyki analiza statystyczna wyników z fonetyki ksero wyników testu diagnozującego ze wstępu do językoznawstwa
|
7.
|
Wykorzystywanie technologii komputerowej i informacyjnej, w pracy dydaktycznej.
|
Ø opracowywanie z zastosowaniem arkusza kalkulacyjnego Excel analizy statystycznej wyników egzaminów z praktycznej znajomości języka angielskiego dla kolegiów uczestniczących w programie SCREB Ø przygotowywanie prezentacji i wykładów z zastosowaniem programu Power Point Ø przygotowywanie materiałów dydaktycznych i testów z zastosowaniem edytora tekstu Ø wykorzystywanie w pracy encyklopedii i słowników multimedialnych
|
X. 2004, X.2005
do końca 2005
cały okres stażu
cały okres stażu
|
wydruki dokumentów
dyskietka z wybranymi prezentacjami w Power Poincie wydruki wybranych materiałów
wydruki wybranych materiałów
|
8.
|
Wykorzystywanie technik komunikacyjnych w pracy dydaktycznej.
|
Ø wykorzystywanie technik programowania neurolingwistycznego do diagnozowania grup pod kątem skutecznego doboru metod pracy a także do obserwacji zajęć własnych
|
cały okres stażu
|
arkusze diagnozujące i obserwacyjne
|
9.
|
Doskonalenie umiejętności stosowania technologii komputerowej i informacyjnej.
|
Ø udział w szkoleniach i kursach komputerowych
|
cały okres stażu
|
certyfikaty uczestnictwa
|
10.
|
Podejmowanie działań związanych z zapewnieniem słuchaczom kolegium odpowiednich warunków do nauki.
|
Ø ustalenie w porozumieniu z gronem pedagogicznym listy potrzebnych pomocy dydaktycznych oraz książek Ø dokonywanie zakupów
|
X.2004 III.2005 X.2005; III.2006
|
ksero protokołów zebrań grona pedagogicznego
kserokopie faktur
|
11.
|
Aktywny udział w tworzeniu, przeprowadzaniu i ewaluacji międzykolegialnych, wspólnych i jednolicie ocenianych egzaminów z praktycznej znajomości języka angielskiego na wszystkich latach kształcenia w ramach tzw. programu SCREB (Sosnowiec Cluster Regional Examinations Board).
|
Ø pełnienie funkcji przewodniczącej międzykolegialnego projektu SCREB Ø pełnienie funkcji koordynatora egzaminów z praktycznej znajomości języka angielskiego w I NKJO Ø organizowanie seminariów i spotkań nauczycieli w ramach programu SCREB Ø nadzorowanie pracy nauczycieli układających zadania egzaminacyjne Ø dalsze opracowywanie i modyfikacja dokumentów związanych z egzaminami
|
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
|
zaświadczenie dyrektora, wykaz obowiązków nauczycieli I NKJO zaświadczenie dyrektora, wykaz dodatkowych obowiązków nauczycieli I NKJO harmonogram spotkań, program seminariów przydział zadań egzaminacyjnych
wydruk wybranych dokumentów, CD-rom z dokumentami
|
12.
|
Podejmowanie działań służących promocji kolegium w środowisku z wykorzystaniem technologii komputerowej i komunikacyjnej.
|
Ø opracowanie nowej strony www Kolegium Ø promocja kolegium na Ogólnopolskich Targach Edukacja 2005 i 2006 Ø organizowanie Dni Otwartych Kolegium
|
X-XI.2004
III.2005, III.2006
III.2005, III.2006
|
adres nowej strony www kolegium ksero pism i materiałów reklamowych kserokopie plakatów
|
13.
|
Wykorzystywanie technologii komputerowej i informacyjnej w pozadydaktycznej pracy na rzecz kolegium.
|
Ø opracowanie nowej strony www Kolegium Ø opracowanie materiałów reklamujących kolegium Ø wykorzystanie technologii komputerowej do tworzenia dokumentów takich jak regulaminy itp. Ø opracowywanie arkusza organizacyjnego kolegium na rok 2005/2006
|
X-XI. 2004
XI.2004-II.2005
cały okres stażu
IX.2005
|
adres nowej strony www kolegium materiały reklamowe wydruki wybranych dokumentów
ksero arkusza organizacyjnego na rok szk. 2005/06
|
14.
|
Poznanie procedury awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego.
|
Ø zapoznanie się z przepisami dotyczącymi awansu zawodowego i dokonanie ich analizy Ø lektura dostępnej literaturze na temat awansu
|
X.2004
X.2004
|
notatki z analizy aktów prawnych
notatki z lektur
|
15.
|
Wstępna analiza własnych umiejętności, poziomu dydaktycznego oraz potrzeb dalszego doskonalenia zawodowego.
|
Ø dokonanie przeglądu osiągnięć, nabytych umiejętności oraz zdobytych kwalifikacji Ø dokonanie analizy potrzeb odnośnie doskonalenia zawodowego
|
X.2004
X.2004
|
notatki z przeglądu osiągnięć
notatki z analizy potrzeb
|
16.
|
Pogłębianie wiedzy i doskonalenie umiejętności poprzez aktywny udział w wewnątrzszkolnych i zewnętrznych formach doskonalenia (szkoleniach, kursach, warsztatach i konferencjach), adekwatnych do potrzeb własnych i szkoły.
|
Ø aktywny udział w formach doskonalenia, adekwatnych do potrzeb własnych i szkoły
|
cały okres stażu
|
certyfikaty uczestnictwa
|
17.
|
Samodzielne pogłębianie i aktualizowanie wiedzy z zakresu dydaktyki nauczania języków obcych, psychologii i pedagogiki.
|
Ø studiowanie literatury metodycznej, językoznawczej i glottodydakycznej Ø tworzenie i uaktualnianie własnej biblioteczki
|
cały okres stażu
|
lista przeczytanych lektur i notatki na ich temat
kserokopia faktur
|
18.
|
Systematyczna aktualizacja wiedzy na temat przepisów prawnych dotyczących systemu oświaty oraz zakładów kształcenia nauczycieli.
|
Ø lektura czasopism poświęconych oświacie Ø odwiedzanie portali internetowych poświęconych tej tematyce Ø udział w szkoleniach
|
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
|
kserokopie stron czasopism wydruk stron www
certyfikaty uczestnictwa
|
19.
|
Rozwijanie i doskonalenie własnych umiejętności interpersonalnych.
|
Ø wzięcie udziału w szkoleniu z zakresu umiejętności interpersonalnych
|
do końca stażu
|
certyfikat uczestnictwa
|
20.
|
Udział w pracach kolegium związanych z realizacją jego podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań w oparciu o posiadaną wiedzę i umiejętności.
|
Ø wykonywanie zadań wicedyrektora związanych z realizacją podstawowych funkcji kolegium Ø zorganizowanie zebrań grona pedagogicznego Ø zorganizowanie zebrań rady programowej Ø koordynowanie prac zespołu przedmiotowego z fonetyki praktycznej Ø udział w spotkaniach zespołu przedmiotowego z językoznawstwa Ø udział we wspólnych zebraniach rad programo-wych Zespołu NKJO Ø hospitowanie zajęć w ramach nadzoru pedag. Ø opracowanie planu pracy kolegium na rok szk. 2005/2006 Ø opracowanie arkusza organizacyjnego na rok szk. 2005/2006
|
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
IX.2005
IX.2005
|
zaświadczenie dyrektora
protokoły zebrań grona pedagog. protokoły zebrań rady programowej harmonogramy spotkań zespołu przedmiotowego harmonogramy spotkań zespołu przedmiotowego protokoły wspólnych zebrań rad programowych arkusze hospitacyjne plan pracy kolegium na rok szk. 2005/2006 arkusz org.na rok szk. 2005/2006
|
21.
|
Wykorzystywanie zdobytej wiedzy i posiadanych umiejętności poprzez aktywny udział w tworzeniu podstawowych dokumentów regulujących pracę Zespołu NKJO oraz I NKJO.
|
Ø uczestnictwo w pracach zespołu opracowującego Statut Zespołu NKJO Ø wspomaganie prac zespołu opracowującego Regulamin Kształcenia w ZNKJO Ø wspomaganie prac zespołu opracowującego Regulamin Praktyk Pedagogicznych w ZNKJO w Sosnowcu Ø opracowanie nowego Regulaminu Postępowania Rekrutacyjnego w I NKJO
|
X.04 - III.2005
X.04 - III.2005
I – VI.2005
III.2005
|
harmonogram spotkań, zaświad-czenie dyrektora tekst nowego regulaminu
tekst nowego regulaminu
tekst nowego regulaminu
|
22.
|
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego oraz przygotowanie sprawozdania z jego realizacji.
|
Ø przygotowałam plan rozwoju zawodowego Ø uzupełnianie dokumentacji Ø przygotowanie sprawozdania z realizacji planu
|
X.2004
na bieżąco VII.2006
|
niniejszy dokument
portfolio sprawozdanie z realizacji planu
|
23.
|
Ocena i analiza własnych działań oraz określanie dalszej drogi rozwoju.
|
Ø dokonanie analizy i oceny własnych działań pod kątem spełnienia wymagań kwalifikacyjnych na stopień awansu nauczyciela dyplomowanego Ø nakreślenie dalszej drogi własnego doskonalenia się
|
VI.2006
VI.2006
|
notatki z analizy i oceny własnych działań
sprawozdanie z realizacji planu
|
B. Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi pracownikami szkoły. (§5 ust. 2 pkt. 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 3 sierpnia 2000 r.)
Lp.
|
Działania podjęte dla realizacji wymagania
|
Formy realizacji
|
Terminy realizacji
|
Potwierdzenie realizacji
|
1.
|
Pełnienie funkcji opiekuna stażu nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego.
|
Ø zapoznanie nauczyciela rozpoczynającego staż z procedurą awansu zawodowego Ø podpisanie kontraktu ze nauczycielem stażystą. Ø dokonywanie wraz z nauczycielem stażystą analizy przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego
Ø służenie stażyście pomocą w prowadzeniu dokumentacji Ø służenie stażyście pomocą w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i metodycznych Ø hospitowanie zajęć prowadzonych przez nauczyciela stażystę i dokonywanie ich ewaluacji Ø dokonanie oceny dorobku zawodowego nauczyciela stażysty za okres stażu
|
X.2004
X.2004
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
do VII.2006
|
harmonogram spotkań
kserokopia kontraktu harmonogram spotkań ze stażystą
harmonogram spotkań ze stażystą
harmonogram spotkań ze stażystą
kserokopie kart hospitacyjnych
kserokopia oceny dorobku
|
2.
|
Szkolenie nauczycieli w zakresie konstruowania i oceniania poszczególnych komponentów międzykolegialnego egzaminu z praktycznej znajomości języka angielskiego.
|
Ø zorganizowanie w ramach programu SCREB seminariów wyjazdowych poświęconych konstruowaniu testów z języka angielskiego Ø zorganizowanie serii spotkań poświęconych standaryzacji oceniania części ustnej egzaminu z praktycznej znajomości j. angielskiego
|
III.2005, III.2006
V.2005, V.2006
|
kserokopia pism, program seminariów
harmonogram spotkań
|
3.
|
Udostępnianie innym nauczycielom oraz słuchaczom opracowanych przez siebie materiałów i pomocy dydaktycznych.
|
Ø systematyczne udostępnianie słuchaczom materiałów podczas zajęć Ø systematyczne przygotowywanie materiałów dydaktycznych do biblioteki Ø umieszczanie na witrynie internetowej kolegium własnych opracowań i materiałów dydaktycznych oraz informacji o witrynach innych kolegiów i instytucji
|
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
|
ksero wybranych materiałów,
ksero wybranych materiałów, zaświadczenie bibliotekarza adres strony www
|
4.
|
Podnoszenie wśród nauczycieli kolegium znajomości przepisów prawnych dotyczących systemu oświaty oraz zakładów kształcenia nauczycieli.
|
Ø dzielenie się z nauczycielami własną wiedzą nt. prawa oświatowego podczas spotkań grona pedagogicznego Ø organizowanie szkoleń na ten temat
|
cały okres stażu
cały okres stażu
|
protokoły spotkań grona pedagogicznego
plakat nt. szkolenia
|
C. Opracowanie i wdrożenie programu dotyczącego działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawie nieletnich. (§5 ust. 2 pkt 3a Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 3 sierpnia 2000 r.)
Lp.
|
Działania podjęte dla realizacji wymagania
|
Formy realizacji
|
Terminy realizacji
|
Potwierdzenie realizacji
|
1.
|
Opracowanie i realizacja programu autorskiego zajęć z fonetyki praktycznej na I i II roku.
|
Ø opracowanie programu autorskiego Ø realizacja programu Ø ewaluacja programu
|
w trakcie I roku odbywania stażu cały okres stażu w II roku stażu
|
kserokopia programu, opis realizacji analiza i wnioski
|
2.
|
Podejmowanie działań mających na celu przygotowanie słuchaczy – przyszłych nauczycieli – do radzenia sobie z problemami społecznymi, z którymi mogą zetknąć się w szkole (np. alkoholizm, narkomania, AIDS, przemoc wśród nieletnich itp.)
|
Ø kontynuacja współpracy ze Śląskim Centrum Zdrowia Publicznego w Katowicach Ø organizowanie w kolegium warsztatów i spotkań dla słuchaczy pełnomocnikiem Wojewody Śląskiego ds. przeciwdziałania narkomanii i AIDS
|
cały okres stażu
cały okres stażu
|
kserokopie pism
kserokopie plakatów
|
3.
|
Podjęcie czynności związanych z rozszerzeniem zakresu działań kolegium o regularne organizowanie warsztatów metodycznych dla nauczycieli języka angielskiego z całego regionu na najbardziej aktualne tematy.
|
Ø dokonanie analizy możliwości kolegium w tym względzie Ø organizowanie warsztatów metodycznych
|
X.2004
I-VI.2005 I-VI.2006
|
notatki z analizy
pisma zapraszające specjalistów i nauczycieli, plakaty
|
4.
|
Podjęcie działań związanych z poszerzeniem oferty edukacyjnej I NKJO o przygotowanie słuchaczy do nauczania języka angielskiego na etapie wczesnoszkolnym oraz do nauczania języka angielskiego osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
|
Ø opracowanie wspólnie z nauczycielami nowych programów nauczania wzbogaconych o treści dotyczące nauczania na etapie wczesnoszkolnym Ø wprowadzenie nowych programów w życie w roku szkolnym 2005/2006 Ø opracowanie wspólnie z nauczycielami nowych programów nauczania wzbogaconych o treści dotyczące specjalnych potrzeb edukacyjnych celem wprowadzenia ich w życie w roku szkolnym 2006/2007
|
I-VI.2005
X.2005
X.-VI.2006
|
sprawozdania ze spotkań z nauczycielami
ksero nowych programów nauczania sprawozdania ze spotkań z nauczycielami, kserokopie nowych programów nauczania
|
D. Opracowanie co najmniej dwóch publikacji, referatów lub innych materiałów związanych z wykonywaną pracą. (§5 ust. 2 pkt 3b Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 3 sierpnia 2000 r.)
Lp.
|
Działania podjęte dla realizacji wymagania
|
Formy realizacji
|
Terminy realizacji
|
Potwierdzenie realizacji
|
1.
|
Dzielenie się z innymi nauczycielami posiadaną wiedzą poprzez opublikowanie artykułu związanego z nauczanymi przedmiotami, np. z dziedziny przyswajania języka obcego, językoznawstwa lub teorii tłumaczenia.
|
Ø opublikowanie artykułu
|
do końca stażu
|
publikacja
|
2.
|
Dzielenie się z innymi nauczycielami własną wiedzą i doświadczeniem w zakresie nauczanych przedmiotów poprzez wygłaszanie referatów na konferencjach.
|
Ø wygłaszanie referatów podczas konferencji
|
cały okres stażu
|
tekst referatu, program konferencji, podczas której wygłosiłam referat
|
E. Prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, lub podejmowanie działań związanych z wewnątrzszkolnym doskonaleniem zawodowym. (§5 ust. 2 pkt 3c Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 3 sierpnia 2000 r.)
Lp.
|
Działania podjęte dla realizacji wymagania
|
Formy realizacji
|
Terminy realizacji
|
Potwierdzenie realizacji
|
1.
|
Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem poprzez prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli odbywających staż na kolejny stopień doskonalenia zawodowego.
|
Ø przygotowanie oraz przeprowadzenie zajęć otwartych, a także dyskusja na ich temat
|
cały okres stażu
|
zaproszenia na zajęcia otwarte, lista uczestników zajęć otwartych
|
2.
|
Koordynacja prac związanych z wdrażaniem w I NKJO wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.
|
Ø diagnoza istniejącej sytuacji w szkole i powołanie lidera Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli Ø opracowanie harmonogramu pracy WDN w roku szkolnym 2004/2005 Ø opracowanie harmonogramu pracy WDN w roku szkolnym 2005/2006 Ø opracowanie wspólnie z gronem pedagogicznym Planu Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli na dany rok szkolny
Ø organizowanie szkoleń oraz warsztatów dla nauczycieli kolegium Ø sprawowanie nadzoru nad pracą zespołów przedmiotowych w I NKJO Ø opieka nad nauczycielem odbywającym staż na nauczyciela mianowanego Ø współpraca z opiekunami stażu nauczycieli starającymi się o stopień nauczyciela mianowanego Ø organizowanie spotkań konsultacyjnych dla nauczycieli odbywających staż
|
X.2004
XI.2004
X.2005
XI.2004, XI.2005
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
|
kserokopia pisma powołującego lidera WDN
kserokopia harmonogramu
kserokopia harmonogramu
kserokopie planów
kserokopie pism i plakatów
harmonogramy spotkań zespołów przedmiotowych patrz sekcja B punkt 1
harmonogram spotkań z opiekunami stażu
potwierdzony przez stażystów harmonogram spotkań
|
F. Aktywna i systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi lub innymi organizacjami działającymi na rzecz edukacji, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich. (§5 ust. 2 pkt 3d Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 3 sierpnia 2000 r.)
Lp.
|
Działania podjęte dla realizacji wymagania
|
Formy realizacji
|
Terminy realizacji
|
Potwierdzenie realizacji
|
1.
|
Współpraca z instytucjami wspierającymi edukację oraz naukę języka angielskiego oraz z wydawnictwami i księgarniami obcojęzycznymi.
|
Ø Współpraca z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego Ø Współpraca z Fundacją VIRIBUS UNITIS Ø Współpraca z British Council Ø Współpraca z Uniwersytetem Śląskim Ø Współpraca z księgarniami językowymi oraz wydawnictwami podręczników i książek obcojęzycznych
|
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
|
kserokopie korespondencji
kserokopie korespondencji kserokopie korespondencji kserokopie korespondencji kserokopie korespondencji i plakatów
|
2.
|
Aktywna i systematyczna współpraca z innymi nauczycielskimi kolegiami języków obcych.
|
Ø kontynuacja programu SCREB
|
cały okres stażu
|
harmonogram spotkań, kserokopie pism
|
3.
|
Nawiązanie współpracy z wybranymi szkołami w regionie.
|
Ø podpisanie z dyrektorami szkół umowy o współpracy Ø organizowanie Dni Otwartych Kolegium
|
cały okres stażu
III.2005, III.2006
|
kserokopia umowy/umów kserokopie plakatów
|
G. Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony. (§5 ust. 2 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 3 sierpnia 2000 r.)
Lp.
|
Działania podjęte dla realizacji wymagania
|
Formy realizacji
|
Terminy realizacji
|
Potwierdzenie realizacji
|
1.
|
Rozpoznawanie problemów edukacyjnych i wychowawczych w kolegium oraz ich rozwiązywanie.
|
Ø zmiana dotychczasowej praktyki powoływania opiekunów lat na praktykę powoływania opiekunów grup Ø regularne spotkania z opiekunami grup oraz z przewodniczącym samorządu słuchaczy Ø cotygodniowe konsultacje dla słuchaczy Ø obserwacja i analiza możliwości słuchaczy przy wykorzystaniu takich narzędzi jak m.in. protokoły egzaminów i analizy statystyczne wyników Ø opieka nad słuchaczami uzdolnionymi oraz słuchaczami mającymi trudności w nauce
|
do 4.X.2004
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
|
lista dodatkowych obowiązków nauczycieli, protokół zebrania grona pedag. harmonogramy spotkań
harmonogram konsultacji opis przypadku
opis przypadku
|
2.
|
Motywowanie i wspieranie słuchaczy w zdobywaniu wiedzy i rozwijaniu swoich zainteresowań.
|
Ø propagowanie wśród słuchaczy informacji nt. europejskich programów edukacyjnych oraz zachęcanie słuchaczy do wzięcia w nich udziału Ø informowanie słuchaczy o bieżących wydarzeniach kulturalnych w regionie, spotkaniach organizowanych przez wydawnictwa językowe i nowościach wydawniczych Ø zachęcanie nauczycieli do organizowania projekcji filmów anglojęzycznych Ø organizowanie w kolegium dodatkowych wykładów i warsztatów dla słuchaczy na różne tematy
|
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
|
kserokopie pism i plakatów
kserokopie ogłoszeń i plakatów
ksero plakatów nt. projekcji filmów
ksero plakatów nt. wykładów i warsztatów dla słuchaczy
|
3.
|
Rozwijanie i doskonalenie właściwych postaw interpersonalnych nauczycieli i słuchaczy.
|
Ø zorganizowanie w kolegium szkolenia dla nauczycieli i słuchaczy w nt. właściwych postaw interpersonalnych
|
do końca stażu
|
kserokopie plakatów
|
4.
|
Podejmowanie działań związanych z przygotowaniem słuchaczy III roku do egzaminu na stopień licencjata oraz do egzaminu na uzupełniające studia magisterskie.
|
Ø udostępnianie słuchaczom informacji związanych z egzaminami (terminy, wymagania) Ø udostępnianie słuchaczom list lektur umożliwiających przygotowanie się do egzaminu na stopień licencjata na Uniwersytecie Śląskim Ø wyposażenie biblioteki kolegium w niezbędne książki umożliwiające przygotowanie się do egzaminów licencjackich oraz do egzaminów na uzupełniające studia magisterskie Ø koordynacja konsultacji z przedmiotów egzaminacyjnych Ø prowadzenie konsultacji dla słuchaczy w zakresie językoznawstwa
|
III.2005, III.2006
III.2005, III.2006
cały okres stażu
VI-VII.2005, VI-VII.2006
VI-VII.2005, VI-VII.2006
|
kserokopie informacji nt. egzaminu licencjackiego listy lektur dla słuchaczy
faktury potwierdzające zakup książek
harmonogram konsultacji
harmonogram konsultacji, opis przypadku
|
................................................................ miejscowość, data
|
................................................................ podpis nauczyciela odbywającego staż
|
|
Zatwierdzam do realizacji
|
................................................................ miejscowość, data
|
................................................................ podpis i pieczęć dyrektora
| |